| Subcribe via RSS

Dead Space: Aftermath

februari 2nd, 2011 | Postad i Action, Film, Sci-Fi, Skräck/Rysare, Tecknat/CGI av J

För att förbereda mig på ett av årets största spelhändelser – Dead Space 2 (recenserat här) – bestämde jag mig för att se om prequelen Dead Space: Downfall (recenserad här av mig och här av H), för att sedan blåsa igenom första Dead Space (recenserat här av mig) och slutligen se Dead Space: Aftermath – som är en prequel till Dead Space 2 och en ”brygga” mellan Dead Space och Dead Space 2. Ehrm, ni fattar. Nåja – här följer storyn:

3 veckor efter incidenten på Aegis 7 har all kontakt brutits med både kolonin och skeppet USG Ishimura, som skulle bärga en artefakt som hittades på planeten. Concordance Extraction Corporation skickar iväg skeppet USG O’Bannon för att undersöka vad som inträffat. Men kontakten bryts även med O’Bannon – varpå marinkårs skeppet Braxus skickas ut för att leta reda på det försvunna skeppet. Fem mariner tar sig ombord på skeppet och finner sönderslitna kroppar överallt och indikationer på att fyra överlevande finns ombord.

Efter att ha blivit evakuerade ifrån O’Bannon sätts de fyra överlevande i karantän ombord på Braxus, som är på väg till stationen Sprawl. Under resans gång börjar de fyra överlevande i tur och ordning att få lov att berätta sina historier om vad som egentligen inträffade ombord på O’Bannon inför en förhörsledare – och sakta men säkert börjar allting sammanfalla…

Dead Space: Aftermath är.. inte en speciellt bra film – måste jag säga. CGI-bitarna som är mellan varje ”stycke” som ”berättas” ser förjävliga ut och påminner (iaf mig) om videos ifrån gamla survival horror spel (exempelvis de första Silent Hill, Resident Evil och Dino Crisis spelen). ”Styckena” som ”berättas” har olika stilar av animation dessutom, vilket för mina tankar till Dante’s Inferno: An Animated Epic (recenserad här av mig). De tecknade bitarna ser hyfsat okej ut, men känns emellanåt rätt.. stela. Voiceactingen är okej och känns rätt trovärdig. Actionbitarna är okej, men det är långt emellan dem och det är få av dem – vilket känns som rent bullshit. Och läskigt blir det givetvis inte – nä.

Filmens största problem, måste jag säga, är att.. det händer knappt någonting. Det känns mest som en utfyllnad för att de ska kunna klämma in en strax-över-timmen-film för att suga ur Dead Space konceptet lite mer och.. ärligt talat hade jag lika gärna kunnat få hela den här filmen återberättad i ett kort klipp i början av Dead Space 2 istället – eller nåt. Whatever..

Om man absolut måste ha Dead Space’s kompletta story (dvs prequels, ”bryggor” och allt annat) så går den här filmen ann att kika igenom – annars skippa.

4 Comments

4 Responses to “Dead Space: Aftermath”

  1. Foggy Says:

    Körde du storybiten genom Google Translate..? 🙂


  2. J Says:

    Nej, men jag hade inget som helst engagemang till att skriva storyn bara.


  3. Dead Space 2 | Usel Avsmak Says:

    […] det satte jag mig och tittade pÃ¥ Dead Space 2 prequel-filmen Dead Space: Aftermath (recenserad här). Och.. storyn i Dead Space 2 är visserligen bra, intresseväckande och spännande – men ju […]


  4. Dead Space: Extraction | Usel Avsmak Says:

    […] Dead Space delarna (som jag radar upp i storymässig turordning): Dead Space: Downfall Dead Space Dead Space: Aftermath Dead Space: Ignition Dead Space 2 Dead Space 2: Severed Det här inlägget postades i Wii och […]


Leave a Reply

  • Arkivet

  • Senaste kommentarer

  • Tag cloud